W Poznaniu, Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku powstały nowe perony. Wraz z modernizacją linii Poznań – Szczecin, na odcinku z Poznania do Wronek, powstało już 30 km nowych torów z siecią trakcyjną i urządzeniami sterowania ruchem. Inwestycja warta jest ok. 4,1 mld zł.
Fot. Mirosław Siemieniec / PKP PLK
– W Wielkopolsce realizowane są projekty kolejowe o wartości blisko 10 mld zł. Dzięki nim zwiększa się dostępność i poprawia oferta podróży koleją zarówno w regionie jak i między Poznaniem a Warszawą oraz Szczecinem. Cieszymy się, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawnie wykorzystują środki unijne, co wpływa na zwiększenie potencjału kolei – powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
Nowe perony powstały już na przystankach Poznań Wola i na stacji Kiekrz. W te wakacje powstaną kolejne.
Wyższe perony ułatwią wsiadanie do pociągów. Dla podróżnych przewidziano wiaty i ławki. Przygotowano nowe oświetlenie oraz czytelne oznakowanie i system informacji pasażerskiej. W Kiekrzu dostęp do kolei ułatwi przejście podziemne z windami, a w Poznaniu Woli pochylnie. Wygodniejszy dostęp do pociągów jest już na pierwszych peronach przystanków Pamiątkowo i Baborówko. Latem wykonawca udostępni sąsiednie perony. Komfortowe podróże zapewnią też przebudowywane perony w Rokietnicy, Pęckowie i Wronkach. Na odcinku Poznań – Wronki podróżni zyskają na 8 stacjach i przystankach 16 dostępnych dla wszystkich peronów.
– Konsekwentnie wykorzystujemy środki z projektów unijnych, m.in. z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dzięki nim PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na całej trasie z Poznania do Szczecina zwiększą komfort i atrakcyjność podroży koleją oraz sprawność przewozów towarowych. Już są przystanki, na których podróżni mogą korzystać z nowych peronów, a niektóre szlaki mają nowe tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Pociągi kursują już po nowych torach. Te ułożone zostały na odcinku 30 km. Obok zamontowano nowe konstrukcje i sieć trakcyjną. Kolejarze wykorzystują też nowoczesne urządzenia sterowania ruchem na szlakach: Poznań – Kiekrz, Rokietnica – Szamotuły i Pęckowo – Wronki. W wakacje zapewniona będzie jazda po dwóch zmodernizowanych torach na odcinku Poznań Wola – Kiekrz. Prace nie wpływają na rozkładowy ruch pociągów.
Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana z udziałem środków CEF „Łącząc Europę” obejmuje trasę z Wielkopolski do Szczecina. Poza odcinkiem Poznań – Wronki, to także szlaki Wronki – Słonice oraz Słonice – Szczecin Dąbie:
– Cieszę się, że wszystkie umowy na modernizację trasy Poznań – Szczecin zostały podpisane i rozpoczęły się prace na wszystkich jej odcinkach, obejmujących około 187 km nowoczesnej linii kolejowej położonej w korytarzu sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Odcinek ten łączy także między innymi port sieci bazowej w Szczecinie z korytarzem sieci bazowej Morze Północno-Bałtyckie. Zakończenie inwestycji zwiększy możliwości tej ważnej kolejowej trasy i skróci czas podróży na tej linii. Ponadto zwiększy się atrakcyjność, bezpieczeństwo i efektywność transportu kolejowego, w szczególności zwiększenie połączeń między Europą Północną i Środkową wzdłuż korytarza Bałtyk-Adriatyk. Jest to jeden z największych projektów od 2014 roku z dofinansowaniem z instrumentu „Łącząc Europę” w wysokości 408 mln euro – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at INEA – Innovation and Networks Executive Agency.
Między Wronkami a Słonicami przed montażem nowych, rozbierane są stare tory. Demontowana jest sieć trakcyjna, która zostanie zastąpiona nową. Prace koncentrują się m.in. na szlakach Dobiegniew – Bierzwnik i Dobiegniew – Mierzęcin. Na stacji Drawski Młyn budowane są nowe perony. Klientom kolei lepsze podróże zapewnią też przebudowane stacje m.in. w Miałach, Rębuszu i Słonicach.
PKP S.A. oddały do użytku zmodernizowany dworzec kolejowy w Czarnej – to trzeci obiekt w woj. podkarpackim, zmieniony dzięki środkom z Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Budowa nowego dworca w Czarnej trwała nieco ponad rok. Dzięki inwestycji dofinansowanej ze środków unijnych, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, pasażerowie zyskali całkowicie nowy budynek zaprojektowany […]
Georadary – nowoczesne urządzenia szybko i precyzyjnie ocenią teren kolejowych inwestycji nawet na głębokości 20 m. Pierwsze badania PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykonały na Dolnym Śląsku. Wkrótce urządzenia bez wstrzymywania ruchu pociągów zbadają grunt następnych kolejowych tras. Urządzenia dostarczają informacje istotne dla realizowanych prac na liniach kolejowych. Uzyskane dane ułatwiają i usprawniają proces inwestycyjny, […]
PKP Polskie Linie Kolejowe wróciły do pobierania opłaty rezerwacyjnej za niewykorzystaną zdolność przepustową przez przewoźników towarowych – informuje Urząd Transportu Kolejowego. Opłata zniesiona została na początku pandemii. Opłaty dla przewoźników pasażerskich obowiązywać będą od 13 grudnia. PKP Polskie Linie Kolejowe w marcu 2020 r. ze względu na epidemię COVID-19 zawiesiła pobieranie opłaty rezerwacyjnej. Takie działanie […]