Proces przewozu towarów niebezpiecznych odbywa się w głównej mierze w oparciu o Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych – RID. Przepisy tam przywołane obowiązują nas nie tylko w Polsce, ale praktycznie w całej Europie, a nawet w Afryce. To one nakładają na poszczególnych przewoźników konkretne obowiązki i zadania, które jeśli są prawidłowo realizowane zapewniają wysoki poziom jakości – bezpieczeństwa w trakcie całego procesu przewozowego – począwszy od załadunku, przewozu a na rozładunku kończąc. Jednak regulamin RID nie zajmuje stanowiska w niektórych kwestiach, choćby w zakresie prędkości jazd manewrowych. Uregulowania prawne w naszym kraju (Rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu i sygnalizacji), nakładają na nas obowiązek manewrowania z takimi towarami dużo wolniej niż u naszych sąsiadów. Na infrastrukturze czeskiej, niemieckiej manewry z towarami niebezpiecznymi z powodzeniem wykonywane są z prędkością 20 – 30 km/h, a w Polsce te same prace, zgodnie z prawem, można wykonywać z prędkością do 10 km/h, a w niektórych przypadkach jak np. manewry z cysternami oznaczonymi pasem pomarańczowym do 5 km/h. Przy sporym wolumenie przewiezionej masy, takie ograniczenia często znacznie wydłużają proces obsługi niektórych bocznic, tym samym pogarszając konkurencyjność przewozów kolejowych na terenie kraju. Dążąc do interoperacyjności kolei w Europie uważam, że warto wykorzystywać doświadczenia i rozwiązania prawne obowiązujące w innych krajach. Problem nie dotyczy tylko prędkości jazd manewrowych z towarami niebezpiecznymi, ale również wielu innych uregulowań prawnych dotyczących prowadzenia ruchu kolejowego. Uważam, że zmiany niektórych przepisów znacznie poprawią konkurencyjność kolei względem innych środków transportu, bez wpływu na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Powiązane artykuły
“Rok 2023 był przełomowy”. Unijne pieniądze zasilają polski transport szynowy [WYWIAD]
Rozpoczęcie naboru wniosków o dofinansowanie w trybie niekonkurencyjnym w ramach FEnIKS 2021-2027 działania FENX.03.01 Transport miejski planowane jest na koniec stycznia 2024 r. i potrwa do końca czerwca 2024 r. Dofinansowaniem o maksymalnym poziomie 85% zostaną objęte jednostki samorządu terytorialnego jak związki, stowarzyszenia, porozumienia, w tym związki metropolitalne. Wsparcie będzie dedykowane miastom wojewódzkim i innym […]
Maciej Glamowski: Tramwaje są naszą perełką [WYWIAD]
Sytuacja ekonomiczna samorządów nie sprzyja wielkim inwestycjom. Jednak chciałbym zapytać jakie widzi Pan perspektywy na rozbudowę sieci tramwajowej? W najbliższych latach planujemy przede wszystkim wymienić tabor tramwajowy na niskopodłogowy, dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością. W dalszej perspektywie czasowej jest wydłużenie linii tramwajowej do osiedla mieszkaniowego Mniszek oraz w drugim kierunku do Regionalnego Szpitala […]
Z podkładką HEICO-LOCK® – śruba ani drgnie
O miejscu firmy HEICO na polskim rynku kolejowym rozmawialiśmy z dyrektorem Krzysztofem Włodarzem.