W stacji Katowice Szopienice Północne sprawne i bezpieczne przewozy towarów nadzorują dyżurni z nowoczesnej nastawni. Prace w Katowicach były realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach dużej inwestycji obejmującej modernizację towarowej stacji Katowice Szopienice Płn. oraz zakończoną już przebudowę linii od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki. Wartość prac to ponad 400 mln zł, dofinansowanie z UE.
Fot. PKP PLK
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wyposażyły towarową stację Katowice Szopienice Północne w nowoczesną nastawnię, z której dyżurni ruchu za pomocą komputerowych urządzeń czuwają nad bezpiecznym przejazdem pociągów. Dyżurni ruchu są wspierani przez nowoczesny system komputerowy. Rozjazdy są przekładane przez kliknięcie myszką. Przejazdy pociągów są śledzone na monitorach, a urządzenia zamontowane w torach odnotowują liczbę przejeżdżających wagonów. Dzięki kamerom na monitorach widoczne są również przejazdy kolejowo-drogowe. Pozwala to na bezpieczne i sprawne prowadzenie ruchu kolejowego na stacji. Budowa obiektu została przeprowadzona w latach 2022 – 2023 i kosztowała ok. 3 mln zł. Zadanie było częścią większej inwestycji obejmującej przebudowę stacji Katowice Szopienice Płn. oraz linii kolejowych od Bytomia do Zabrza i od Sosnowca do Mysłowic Brzezinki.
W stacji towarowej Katowice Szopienice Płn. wymieniono tory i sieć trakcyjną. Wybudowano nową nastawnię. Powstał nowy wiadukt kolejowy przy ul. Lwowskiej. Pociągi jeżdżą po dwóch, a nie jak wcześniej, po jednym torze na obiekcie, co wpłynęło na zwiększenie przepustowości linii kolejowej. Tym samym możliwy jest przejazd większej ilości towarów ekologicznym środkiem transportu, jakim jest kolej. Nowa konstrukcja ma 15 m długości i 15 m szerokości. Pod wiaduktem na ulicy Lwowskiej piesi poruszają się chodnikami po obu stronach jezdni, jest też ścieżka rowerowa. Dzięki inwestycji, przewóz towarów koleją jest sprawniejszy i bezpieczniejszy.
– Prace na sieci kolejowej obejmują linie wykorzystywane w ruchu pasażerskim i towarowym, ale pamiętamy także o trasach, na których kluczowy jest transport towarów. Na dynamicznie rozwijającym się Śląsku, kolej zapewnia coraz lepsze podróże i jest niezbędna w przewozie ładunków, których pojedzie więcej po odnowionych trasach, co zwiększy konkurencyjność transportu kolejowego – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
– W Krajowym Programie Kolejowym w województwie śląskim są inwestycje, które usprawniają przewóz towarów. Wraz ze wzrostem prędkości, skraca się czas przewozu ładunków. Nowoczesna kolej to także ograniczony wpływ transportu na środowisko i mniej ciężarówek na drogach – mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zadanie obejmowało też linię łączącą Bytom z Gliwicami oraz Sosnowiec z Mysłowicami. Pociągi towarowe jeżdżą szybciej i sprawniej po dwóch nowych torach na zmodernizowanym odcinku Bytom – Bytom Bobrek – Zabrze Biskupice – Maciejów Północny. Prace objęły wymianę ok. 18 km torów, 25 km sieci trakcyjnej i 21 rozjazdów. Odnowiono też 3 nastawnie – jedną w Maciejowie Północnym i dwie w Zabrzu Biskupicach, skąd dyżurni ruchu dbają o bezpieczne kursowanie pociągów.
PKP Cargo złoży ofertę na prowadzenie przewozów kolejowych dla wojska – poinformowała spółka na Twitterze. W ramach zadania realizowane miałyby być połączenia krajowe oraz międzynarodowe. Postępowanie w tej sprawie prowadzi z ramienia armii 2 Regionalna Baza Logistyczna w Warszawie. Jest to kolejne postępowanie prowadzone przez 2 Regionalną Bazę Logistyczną w Warszawie. Obecnie odbywa się ono […]
W podpoznańskim Kiekrzu PKP Polskie Linie Kolejowe zbudują pod torami linii Poznań – Szczecin dodatkowe przejście. Pozwoli to łatwiej i bezpieczniej dostać się do pobliskich terenów rekreacyjnych. Pieszo-rowerowa trasa kosztować będzie ok. 14 mln zł. Inwestycja realizowana będzie pod dwutorową linią kolejową łączącą Poznań ze Szczecnem. Trasa dla pieszych i rowerzystów połączy ul. Ostrą z […]
Tunel na poznańskie Franowo przejdzie prace konserwacyjne. W związku z tym w każdą sobotę – od 13 lutego – w godz. 6.00-22.00 zostanie on całkowicie wyłączony z ruchu tramwajowego. Miasto wprowadzi zmiany w organizacji ruchu komunikacji miejskiej. Kursujące dotychczas przez tunel tramwaje linii nr 1 i 3 zostaną połączone w jedną linię oznaczoną numerem 91. […]