Rozpoczęli pracę po godz. 5.00 i kontynuowali ją do późnych godzin nocnych – łącznie ponad 20 godzin. Tak wyglądało betonowanie największego przęsła nowego mostu kolejowego w Krakowie. To istotny element budowy przeprawy – przyspieszy ona przejazd pociągów dalekobieżnych przez miasto. Docelowo w tym miejscu powstaną trzy przeprawy i dodatkowe tory.
Fot. Piotr Hamarnik / PKP PLKW czasie pracy wykonawcy wylali na płytę mostu ok. 1,2 tys. metrów sześciennych betonu. Liczba ta odpowiada ilości mieszczącej się przeszło w 130 betonowozach. Podawany był równocześnie z obydwu brzegów i sąsiedniego mostu przez 4 pompy.
Akcji, ze względów technologicznych, nie można było przerwać, a beton musiał być wylewany w ściśle określonych warunkach atmosferycznych.
– Nowe mosty kolejowe w Krakowie to wyższa jakość podróży pociągiem. Dzięki tej inwestycji istotnie skróci się czas przejazdu pociągów. Realizacja tego zadania da nowe możliwości dla rozwoju kolei aglomeracyjnej, z której pasażerowie korzystają coraz chętniej – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Betonowanie środkowego przęsła to kluczowy etap budowy nowej krakowskiej przeprawy. Gdy materiał stężeje wykonawcy przystąpią do montażu stalowych elementów konstrukcji. W sumie most będzie się składał z trzech łukowych przęseł. Znajdą się na nim dwa tory kolejowe, przeznaczone przede wszystkim dla pociągów dalekobieżnych, które będę pokonywać Wisłę z prędkością 100 km/h. Obiekt będzie gotowy w I połowie 2022 roku.
– Inwestycja PLK nie tylko poprawi warunki podróży koleją, ale również stanie się nową wizytówką miasta. Nowe mosty kolejowe nad Wisłą pozytywnie wpiszą się lokalny krajobraz – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
W sumie nad Wisłą PLK zaplanowały trzy mosty kolejowe. Po pierwszym już jeżdżą pociągi. Pozostałe dwa są w budowie. Ostatnia przeprawa będzie podzielona na część dla pociągów, oraz pieszych i rowerzystów. Dzięki temu poprawi się komunikacja w centrum miasta i zwiększy dostęp do przystanku Kraków Zabłocie.
Nowa kolej w Krakowie – dla sprawnych połączeń lokalnych i międzynarodowych
Budowa nowych mostów kolejowych w Krakowie to część projektu „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej”. Inwestycja za przeszło 1 mld zł, współfinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę” zapewni sprawny przejazd pociągów międzynarodowych, dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych, a rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego pozwoli przewoźnikom na uruchomienie większej liczby połączeń.
W ciągu ostatnich 15 lat Centrum Unijnych Projektów Transportowych efektywnie i transparentnie rozliczyło miliardy złotych zainwestowanych w polski transport. Tylko w latach 2021-2022 zweryfikowaliśmy poprawność 3000 wniosków na kwotę 34 mld złotych. Komisja Europejska zatwierdziła 100% otrzymanych od nas dokumentów. Było to możliwe dzięki wprowadzonej przez CUPT wielostopniowej kontroli legalności, gospodarności i efektywności wykorzystywania środków […]
Koleje Ukraińskie ogłosiły przetarg na zakup ok. 10 tys. kół kolejowych. Koszt zakupu to 11,7 mln dolarów. Przetarg dotyczy dokładnie 10 209 litych kół kolejowych. Termin składania ofert w przetargu upływa 5 lipca. Zwycięzca zobowiązany będzie dostarczyć produkty do końca 2021 roku. Miesiąc wcześniej (5 maja) przedsiębiorstwo ogłosiło przetarg na dostawę 4394 kół kolejowych do lokomotyw. […]
Pierwszy wyprodukowany przez PESA Bydgoszcz pojazd z nowej platformy Regio160 został nagrodzony za wzornictwo. Na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa rozpoczęły się właśnie jego testy homologacyjne. Wyprodukowany dla Kolei Czeskich Pesa 847 otrzymał nagrodę Dobry Wzór 2022 przyznawaną przez Instytut Wzornictwa. Eksperci docenili kluczowe założenia koncepcji całej platformy Regio160, która zakłada standaryzację, modułowość i troskę o […]