– Uważam, że Kolej Dużych Prędkości jest w Polsce potrzebna i należy budować ją w miarę szybko – mówił dr Jakub Majewski, Prezes Zarządu Fundacji ProKolej, jeden z uczestników debaty „System transportowy w Polsce – Kolej Dużych Prędkości”, zorganizowanej przez Polską Izbę Kolei w sali konferencyjnej PKP S.A.
Jakie są wyznaczniki tego, że kraj rzeczywiście posiada Koleje Dużych Prędkości? Czy projekt KDP jest w Polsce potrzebny, a w końcu – jakie korzyści i jakie problemy niesie za sobą rozwój szybkich pociągów? Do debaty Polskiej Izby Kolei, moderowanej przez Adama Musiała, Dyrektora Generalnego, zaproszenie przyjęli:
- Andrzej Bułczyński (Członek Zarządu PKP SA)
- Rafał Banaszkiewicz (Pełnomocnik Zarządu ds. przygotowania inwestycji PKP PLK SA)
- Zbigniew Szafrański (Przewodniczący Rady Nadzorczej CPK)
- Dr hab. inż. Andrzej Massel (Dyrektor Instytut Kolejnictwa)
- Dr Michał Beim (Instytut Sobieskiego)
- Dr Jakub Majewski (Prezes Zarządu Fundacja ProKolej)
- Sławomir Cyza (Prezes Zarządu ALSTOM POLSKA SA)
- Witold Gadoś (Dyrektor Sprzedaży Taboru Siemens Mobility)
- Janusz Kućmin (Dyrektor Sprzedaży STADLER)
- Maciej Maciejewski (Członek Zarządu PESA SA)
- Artur Fryczkowski, przedstawiciel Polskiej Izby Kolei ds. KDP
Wniosek z trwającej dwie godziny debaty jest jeden: Polska jest gotowa i musi wdrażać Koleje Dużych Prędkości.
Zmiany w planach CPK
Nowy Zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego zapowiedział odejście od piast i szprych, na podstawie których powstać miała kolejowa część inwestycji. Zbigniew Szafrański, Członek Rady Nadzorczej CPK zapowiedział kontynuowanie prac na linii kolejowej „Y” z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania. Pozostałe koncepcje szprych zostaną gruntownie przeanalizowane.
– Całe zadanie powinno nam zająć około roku – mówi w rozmowie z „Raportem Kolejowym” przedstawiciel spółki CPK. – Budujmy, skupmy się na „igreku”, by zadanie to zrealizować jak najbardziej efektywnie. Przy pracach nad kolejnymi liniami podejmiemy współprace z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. Jak wypracujemy pierwsze propozycje, na pewno zaprosimy branżę do konsultacji.
Od lat dziewięćdziesiątych na polskiej kolei wybudowano 52 km nowych linii kolejowych. O polskich obawach przed ich dalszą rozbudową mówił w trakcie debaty dr Jakub Majewski, Prezes Zarządu Fundacji ProKolej.
– Mam wrażenie, że istnieje jakaś obawa przed budową nowych linii kolejowych – mówił. – Trzeba to przerwać i ruszyć z pracami. Do tej pory rozmawiamy o modernizacji istniejących linii kolejowych, a nie wierzymy w projekt mocno rozwojowy, jakim są KDP. Polska, by być krajem nowoczesnym, potrzebuje sprawnej infrastruktury kolejowej.
KDP a kolej aglomeracyjna
Michał Beim, ekspert z zakresu transportu szynowego, przedstawiciel Instytutu Sobieskiego w Warszawie, przedstawił swoją propozycję na pogodzenie ruchu aglomeracyjnego z wprowadzeniem na tory pociągów dużych prędkości.
– Na projekt KDP musimy spojrzeć systemowo, nie wyrywkowo – mówi. – Weźmy pod uwagę przyszłość linii równoległych. Już dziś na linii Warszawa – Poznań występują problemy z przepustowością. Może warto zastanowić się nad wybudowaniem tunelu dla pociągów regionalnych, by uwolnić przepustowość dla pociągów KDP, które kursować będą w obecnym śladzie torów?
KDP a prędkość
250 km/h czy 350 km/h? Jaką prędkość musiałyby osiągać w Polsce pociągi dużych prędkości, aby spełniać swoje zadanie? Zdania uczestników debaty były podzielone. Według analiz, optymalna prędkość pociągów to 200-250 km/h.
– Wolna kolej nie jest koleją tanią – podkreśla Zbigniew Szafrański.