PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują obiekty między Tunelem a Wolbromiem na trasie łączącej Małopolskę ze Śląskiem. Jako pierwszy przebudowany zostanie wiadukt w Podlesicach na odcinku Charsznca – Wolbrom. Koszt pracy przy 3 wiaduktach i 8 przepustach wyniesie 23 mln zł.
Inwestycja prowadzona na odcinku Tunel – Wolbrom nie wpłynie na ruch kolejowy. Docelowo prace pozwolą skrócić czas przejazdu – zlikwidowane zostaną bowiem ograniczenia prędkości – z 30 km/h do 80 km/h,
Wiadukt kolejowy w Podlesicach zostanie całkowicie przebudowany i powstanie nowa, mocniejsza konstrukcja. W efekcie prac sprawniej pojadą pociągi. Obiekt korzystnie zmieni się dla kierowców. Szersza jezdnia pod torami ułatwi ruch drogowy. Wykonawca rozpoczął prace od rozbiórki starych elementów wiaduktu pod jednym torem. Utrzymany jest przejazd pociągów po sąsiednim torze. Ze względu na zakres prac i bezpieczeństwo, przygotowano oznakowany objazd i zmienioną organizację ruchu drogowego.
W bieżącym roku rozpocznie się również przebudowa dwóch wiaduktów na szlaku Tunel –Charsznica. Zaplanowano także prace przy ośmiu przepustach między Tunelem a Wolbromiem.
Zakończenie robót w ramach umowy zaplanowano do I kwartału 2023 r. Wykonawcą prac jest Konsorcjum firm w składzie: Nowak-Mosty Sp. z o.o. i FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.
Z Małopolski w kierunku Śląska, krótsze podróże i sprawniejsze przewozy ładunków
Sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy m.in. z Małopolski na Górny Śląsk zapewniły także wcześniejsze prace PLK na trasie Tunel – Sosnowiec. W 2020 r. zwiększono prędkość pociągów do 120 km/h między Charsznicą a Jaroszowcem Olkuskim. To efekt wymiany torów wraz z siecią trakcyjną, naprawy obiektów oraz przejazdów kolejowo-drogowych. Czas przejazdu pociągów skrócił się o ponad kwadrans w relacjach Sędziszów – Katowice. Podróżni zyskali lepszą dostępność i poziom obsługi na stacji Wolbrom oraz na przystankach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie.
Zrealizowane prace na linii Tunel – Sosnowiec, odcinku Tunel – Charsznica – Wolbrom – Jaroszowiec Olkuski, w granicach woj. małopolskiego, są warte 165 mln zł. Na trasie od strony woj. śląskiego, roboty na odcinku Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia oraz w stacji Sławków realizowane są za ponad 90 mln zł.
Zadania prowadzone są w ramach projektu wartego ponad 300 mln zł „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd.”