15 września 2021 r. została zaprezentowana wizualizacja nowych tramwajów Tramlink 800. Odbiorcą 24 tramwajów, wyprodukowanych przez Stadlera, będzie Jenaer Nahverkehr GmbH.
Kontrakt poza 24 tramwajami przewiduje także możliwość skorzystania z opcji na kolejne 19 sztuk. Zawarto także umowę ramową na konserwację i dostawę części zamiennych przez okres 24 lat z możliwością przedłużenia na kolejne 8.
Przewoźnik ma otrzymać pojazdy o dwóch różnych długościach – 16 pojazdów siedmioczłonowych o długości 42 metrów (234 miejsca dla pasażerów, w tym 75 siedzące) oraz 8 pięcioczłonowych – 32 metrowych (174 miejsca, z czego 46 siedzące).
Specyfikacja zamówienia zawiera około 500 wymagań technicznych z kilkoma tysiącami indywidualnych wymagań. Prawie wszystkie grupy funkcjonalne posiadają innowacje techniczne lub funkcjonalne w porównaniu z tramwajami, które w momencie wycofywania z eksploatacji miały ponad 25 lat. W procesie przygotowywania oferty dokonano licznych konsultacji branżowych m.in. z motorniczymi i technikami.
Pojazdy niskopodłogowe są wyposażone w pięć lub sześć drzwi z każdej strony. Indywidualny projekt poprawia dostępność dla osób o ograniczonej mobilność i gwarantuje bezpieczeństwo i komfort zarówno pasażerom, jak i motorniczym.
Andreas Möller, dyrektor zarządzający Jenaer Nahverkehr, witając gości powiedział:
– Ten tramwaj oferuje niezliczone innowacje techniczne, a jednocześnie zachwyca ponadczasowym i eleganckim designem. Jest to pojazd, który został opracowany tutaj w Jenie dla Jeny wraz ze wszystkimi zaangażowanymi w projekt; to prawdziwy tramwaj z Jeny. Chciałbym podziękować wszystkim, którzy wnieśli swoją wiedzę fachową do budowy nowej generacji tramwajów.
Całkowity wolumen zamówienia bez opcji wynosi około 92 mln euro. Około 23,4 mln euro pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dodatkowe około 21 milionów euro pozyskano z funduszy państwowych. Pierwsze tramwaje mają wejść do ruchu pasażerskiego w 2023 roku.
Susanna Karawanskij, Minister Infrastruktury i Rolnictwa Turyngii:
– Jena robi duży krok naprzód w zakresie mobilności miejskiej przyjaznej pasażerom i neutralnej dla klimatu. Fundusze państwowe i unijne w wysokości 46,7 mln euro zostały tu doskonale wykorzystane: 24 nowe pojazdy niskopodłogowe łączą najnowszą technologię, ochronę klimatu i komfort, lepszą dostępność i świetny design. Dzięki tej inwestycji wzmacniamy przyjazną dla klimatu mobilność miejską, a jednocześnie robimy wiele dla kultury miejskiej.

![Wiemy jak będą wyglądały tramwaje dla Jeny [ZDJĘCIA]](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2021/09/241877039_4308857529197650_1749848402835447382_n.jpg)
![Wiemy jak będą wyglądały tramwaje dla Jeny [ZDJĘCIA]](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2021/09/241991495_4308857729197630_8889260578471026380_n-1024x368.jpg)
![Wiemy jak będą wyglądały tramwaje dla Jeny [ZDJĘCIA]](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2021/09/242062588_4308857439197659_7488815251565283801_n-1024x454.jpg)
![Wiemy jak będą wyglądały tramwaje dla Jeny [ZDJĘCIA]](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2021/09/242032853_4308857499197653_7520389759882836891_n-819x1024.jpg)




