Spółka PKP przebuduje dworzec kolejowy w Węglińcu. Wkrótce poprawi się standard obsługi podróżnych, zniesione zostaną bariery architektoniczne, a także przywrócony zostanie historyczny wygląd obiektu. PKP właśnie podpisała umowę z wykonawcą.
Przebudowa dworca kolejowego Węgliniec będzie jednym z bardziej złożonych zadań w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. W ramach inwestycji przebudowane zostaną budynki tzw. Starego i Nowego Dworca, część kładki dla pieszych nad torami oraz wiaty przylegające do budynków dworcowych. Najważniejszym zadaniem w ramach inwestycji jest przebudowa budynku Nowego Dworca pochodzącego z 1865 roku, który jest wpisany do rejestru zabytków. Renowację przejdzie ceglana elewacja dworca wraz z bogatym detalem architektonicznym, która zostanie podkreślona przez nocną iluminację. Przy ścianach elewacji restauracji będą poddane wiaty peronowe oparte na odtwarzanych na wzór historycznych kolumnach. Ciekawostką jest planowane przywrócenie zegarów tarczowych na elewacjach od strony torów. Wśród innych prac mających na celu przywrócenie dawnego wyglądu dworca warto wyróżnić odtworzenie na wzór historycznej stolarki okiennej i drzwiowej. To nie koniec zmian. Projekt przebudowy zakłada również m.in. wykonanie izolacji przeciwwilgociowych, ocieplenie budynku od wewnątrz, wymianę stropów, a także wzmocnienie konstrukcji zadaszenia i wymianę poszycia dachowego.
– Węgliniec to jeden z 17 dworców kolejowych w województwie dolnośląskim, który zostanie zmodernizowany. Jednocześnie jest to jedna z najtrudniejszych inwestycji, której efektem końcowym będzie dworzec łączący w sobie aspekty historyczne z nowoczesnością i funkcjonalnością. Cieszę się, że będzie mógł służyć nie tylko podróżnym, ale też samorządowi lokalnemu i Służbie Ochrony Kolei. Kolejna mała miejscowość zyska dostęp do infrastruktury kolejowej umożliwiającej bezpieczne i komfortowe podróżowanie, a wszystko dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, który zakłada modernizacje do 2023 r. prawie 200 dworców kolejowych w całym kraju za łączną kwotę prawie 2 mld zł – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.
O inwestycji mówi także wiceminister aktywów państwowych.
– Modernizacja dworca w Węglińcu to kolejny krok ku temu, aby polska kolej stawała się bardziej dostępna, nowoczesna i komfortowa dla podróżujących. Dla mnie szczególnie ważne i cenne jest to, że planowana rozbudowa zachowuje historyczne walory architektoniczne dworca, a w pewnych aspektach nawet je przywraca. Dostosowuje go jednocześnie do współczesnych standardów infrastrukturalnych i środowiskowych, jak również do potrzeb osób niepełnosprawnych i o ograniczonej mobilności. Zmodernizowany obiekt z pewnością będzie wizytówką miasta i całego regionu. Dziękuję spółce PKP S.A za zaangażowanie w realizację tej ważnej dla mieszkańców Węglińca inwestycji i jak przystało na taką firmę prawdziwie wielotorowe podejście do podejmowanych działań – mówi Maciej Małecki, wiceminister aktywów państwowych.
O wyzwaniach inwestycyjnych wspomniał Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
– Przebudowa dworca w Węglińcu to jedno z bardziej skomplikowanych przedsięwzięć w województwie dolnośląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, gdyż przebudowujemy tu nie tylko sam dworzec, ale również towarzyszącą mu infrastrukturę, czyli pierwszy historyczny budynek dworca, część kładki oraz wiaty przylegające do zabudowań dworcowych. To również wyzwanie, w którym musimy pogodzić zabytkowy charakter obiektu z dostosowaniem go do współczesnych standardów podróżnych – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.